De spectaculaire effecten van CRM

Home / AFAS / De spectaculaire effecten van CRM
Door
In AFAS, ERP
Nooit gedacht dat ik mijn blog ooit zou openen met Oprah Winfrey, en zie daar, het moment is aangebroken. De Amerikaanse talkshow-ster liet de discussie over onbeschoft winkelpersoneel flink oplaaien in augustus van dit jaar. Een jonge verkoopster beweerde dat Winfrey, een van de rijkste vrouwen ter wereld, niet genoeg geld zou hebben voor de tas die zij wilde aanschaffen. Ai, een pijnlijke situatie, veroorzaakt door te weinig interesse in, en kennis van, de klant.

Iedereen heeft zich weleens in zijn hemd voelen staan door ongeïnteresseerd winkelpersoneel. Werd die winkel vervolgens opnieuw bezocht? Ik weet zeker van niet. Klantgerichtheid is van ´levensbelang´ in alle branches. Het wordt tijd dat ondernemers zich bewust worden van de verborgen schat die, in goede én slechte tijden, fantastische voordelen op kan leveren.

De voortslepende crisis maakt menig ondernemer moedeloos. Het glas is niet eens meer half leeg, er zit geen druppel meer in. Naar mijn idee is er sprake van een mentaliteitscrisis. Beste ondernemer, kijk toch eens verder dan je neus lang is! Waarom pas CRM inzetten wanneer het noodlot al heeft toegeslagen? Klantenbinding is te allen tijde van belang, dus ook in de periodes waarin je bedrijf een droomstart maakt en wanneer je de wind in de zeilen hebt.

Verwelkom je klant niet met alle egards om vervolgens alleen rond de kerst een flesje wijn op te sturen. Ontdek wie hij is. Organiseer eens een leuk familie-event of wees attent en stuur een verjaardagskaart. Het zal je geen windeieren leggen. Open je vizier, de horizon is breder dan je zou vermoeden.

CRM is een prachtmiddel om belangrijke informatie over de klant gestructureerd digitaal vast te leggen. Met deze gegevens kunt je gericht marktonderzoek uitvoeren en zodoende de klant nog beter leren kennen. Kennis wordt terugbetaald in content en succes. Je weet wat er speelt en waarom een klant bijvoorbeeld niet op tijd zijn rekeningen betaald.

Ook kun je inzetten op de favoriete hobby van je klant: ga een middagje kajakken, karaoke zingen of ukelele spelen. Naast dat het onvergetelijke fotomomenten oplevert, kom je veel meer van je klant te weten. Zeker als je de dag afsluit met een flesje saké. Durf van je klanten fans te maken!

Wij hebben dit effect van 28 november tot 1 december weer mogen ervaren op de AFAS Tennis Classics. Klanten, prospects en Partners van AFAS een onvergetelijke dag bezorgen en oprecht tijd en aandacht geven. CRM is geen veredelde digitale kaartenbak, maar een mentaliteit voor alle medewerkers! Deze relaties verkopen AFAS beter dan onze eigen accountmanagers bij wijze van spreken.

Het is dus van belang in te zien dat CRM software de auto is zonder het rijbewijs. Leuk om een auto te hebben, maar zonder dat rijbewijs kom je nergens. Tenzij je van joyriden houdt, maar over het algemeen levert dat alleen maar (imago)schade op. Bedenk eens wat een opslag de jonge verkoopster had kunnen krijgen als ze die ene tas wél aan Miss Winfrey had verkocht. Beide partijen blij en waarschijnlijk een big size vaste klant erbij.

Moraal van het verhaal: kennis is kracht en van de juiste mentaliteit krijg je geen spijt. Ga gericht te werk, haal alles uit je CRM en voeg daaraantoe menselijke ingrediënten zoals interesse en betrokkenheid. De verborgen schat zal aan de oppervlakte tevoorschijn komen en tot de spectaculaire effecten van CRM behoren, want naast kennis en mentaliteit verschijnt er een mooie omzet, juist bij bestaande klanten. In goede en slechte tijden, zodat zelfs de crisis jullie niet scheidt.

Meer weten over CRM en Marketing bij AFAS? Neem gerust contact met me op.

 

Recente berichten

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

sprookjesconcert_5Fliggend_5Fsmallimarketing