Een TomTom voor bedrijven

Home / AFAS / Een TomTom voor bedrijven

Inzicht geeft overzicht, overzicht geeft uitzicht

Konden we maar in de toekomst kijken, verzuchten we vaak. Wat zouden V&D en Blokker bijvoorbeeld graag een tijdmachine gehad hebben. Dan lagen de kaarten nu vast heel anders op tafel. Weinig ondernemers hebben een glazen bol, maar een brede, scherpe blik in de toekomst kun je zelf creëren.

Weten jullie nog die goede, oude wegenkaart van de ANWB? Met honderden rode, blauwe en groene lijnen die snelwegen voorstelden, die altijd tot een verhit begin van de vakantie leidden? Met dank aan het navigatiesysteem (TomTom) rond 2005, zijn heel wat echtelijke ruzies voorkomen en vakanties gered. Het geheim: automatisering en daarmee verduidelijking, met als gevolg een oase van…rust.

Verwarring

Oké, toegegeven: de eerste keer rijden met dat nieuwe apparaatje was wellicht stressvol. Hoe werkt zo´n ding nou en ga je alleen op de stem af, of het scherm, of allebei? Verwarring alom. De kranten stonden destijds bol van berichten over vrouwen die in de tuin van de buurman hun´bestemming bereikt´ hadden en mannen die tot notabene ín de New Yorkse ondergrondse hoorden: ´probeer om te keren´. Maar na die eerste kennismaking kwam het inzicht.

Dat inzicht brengt als vanzelf overzicht met zich mee. Bij wegwerkzaamheden ontstaat er geen paniek of gevaarlijke manoeuvres, want de navigator leidt je rustig via een andere route naar de plaats van bestemming. Door die controle en rust, is het niet alleen veiliger rijden, maar ook makkelijker om ver vooruit te kijken. Wat gaat die vrachtwagen daar op de tweede baan doen? Kunnen de andere automobilisten op tijd invoegen en… Hm, misschien iets gas terug bij die flitspaal.

Controle

Je voelt het vast al aankomen: het is een mooie vergelijking met het automatiseren van processen binnen een bedrijf. Hoewel ik er alle vertrouwen in heb dat de meeste ondernemingen anno 2015 hun zaken goed op orde hebben, ontbreekt vaak de rust en controle, waardoor noodsignalen genegeerd worden. Want wie had nou gedacht dat het sterke V&D er zo slecht voor zou staan dezer dagen?

Door automatisering van de systemen en de juiste begeleiding, creëer je inzicht. Door het inzicht in de nieuwe software (noem het managementinformatie of BI) ontstaat overzicht. Het is het benodigde zetje richting een dashboard of cockpit, waarbij je het proces als een plattegrond voor je ziet. Zónder psychedelische lijnen á ANWB 1997.

Tot slot kom je tot de ontdekking dat je, door het overzicht te bewaren, ook kunt kijken naar de toekomst. Niet alleen om klaar te zijn voor wat komen gaat, maar ook om op innovatieve wijze te ondernemen. Inzicht geeft overzicht, overzicht geeft uitzicht. Uitzicht op een mooie toekomst of op wegwerkzaamheden waarvoor je op tijd een omweg kunt invoeren. Want zeg nou zelf: hoe mooi is het om je eigen toekomst te creëren?

Recente berichten

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

goudvisV-en-D-in-goede-tijden