Het geheim van Bol.com, Coolblue, Beslist.nl en Drukwerkdeal

Home / AFAS / Het geheim van Bol.com, Coolblue, Beslist.nl en Drukwerkdeal
Door
In AFAS, ERP, Marketing
Wat hebben deze bedrijven gemeen? Ze verkopen via internet, zijn succesvol, zijn stronteigenwijs, geloven in marketing, hebben humor en een extreme focus op klantbeleving en service. Allemaal goed zou ik zeggen. Waar waarom zijn ze zo succesvol in wat ze doen?

Ik geloof dat er nog een belangrijke reden is waarom deze bedrijven succesvol zijn: ze hebben een waanzinnige focus op automatiseren. Het zijn bijna geen (online) winkels meer, maar softwarebedrijven die producten verkopen. Nerds en online marketeers werken dagelijks samen om de website, de processen, de logistiek en de backoffice optimaal af te stemmen op de behoeftes en de onnozelheid (ik trap er ook vaak in) van nieuwe en bestaande klanten.

Succesvolle bedrijven hebben een waanzinnige focus op automatiseren

De beste mensen (nog zo’n overeenkomst) worden aangenomen om continue te innoveren. Dagelijks wordt er geprogrammeerd aan de webshop en de backshop. Processen worden continue geoptimaliseerd voor meer sales, meer marge of meer cross selling. Een nieuwe programmeertaal ergens op een techsite? Wordt gelijk getest. Ontwikkelaars krijgen ruimte om nieuwsgierigheid om te zetten in innovatie, ik heb het hier niet over hobby projecten. Kijk voor de grap eens bij de vacatures van deze bedrijven en je weet genoeg.

Online marketeers dammen en schaken op de pixel om met behulp van Google SEO en SEA, eyetracking, visual website optimizers, Big Data, gamification, Social Media en een flinke dosis neuromarketing de klant te vinden, te binden en te verbinden.

Doen ze hun werk goed, dan klik je als een dronken honingbij vol met nectar door de webshop met een uitpuilend winkelmandje.

Eigenlijk is het best bijzonder dat de oprichters van AFAS al in 2004 schreven dat anders zijn, krachtig leiderschap tonen, klanten centraal stellen, denken in standaards, optimaal beheren van processen en automatisering als kernactiviteit beschouwen de 6 elementen zijn voor succesvolle bedrijven. Minimaal 5 zaken zijn bij de eerder genoemde bedrijven dominant aanwezig, het heeft ze geen windeieren gelegd.

Er is in 10 jaar heel veel veranderd, kijk alleen al naar de opkomst van internet. Maar in de basis zijn de voorwaarden en uitgangspunten hetzelfde gebleven, alleen de instrumenten veranderen. Als modern bedrijf moet je continue blijven investeren in de beste instrumenten. In dit umfeld is stilstand niet alleen achteruitgang, je wordt verzwolgen door de concurrentie.

In mijn vorige blog schreef ik over mijn verbazing omtrent het gebruik van Windows XP, zelfs na de uiterste houdbaarheidsdatum van 8 april jl. In dit artikel in de Computable stond deze week: Overheid voelt weinig technologische druk; Twee derde van de leidinggevenden bij de overheid erkent dat hun organisatie de komende drie jaar sneller moet veranderen om de ontwikkelingen binnen het zakenleven bij te houden.

Als je dit stuk leest, dan begrijp je wel waarom Windows XP binnen de overheid nog zo welig tiert, misschien dat de CEO’s van Bol.com, Coolblue, Beslist.nl en Drukwerkdeal een dagje stage kunnen lopen in Den Haag……

Lees ook eens deze:

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

1396911916afasachterkvsmall