Marktwaarde Heineken Music Hall halveert na naamswijziging in AFAS Live

Home / AFAS / Marktwaarde Heineken Music Hall halveert na naamswijziging in AFAS Live

Op basis van een onderzoek koppen de grote en kleine kranten vandaag bovenstaande kop. Of een prikkelende variant hierop. “Naamswijziging ’Heineken Music Hall’ blijkt desastreus”. Na meer dan een jaar keren we weer terug naar begin 2017 waarin we de venue in Amsterdam een nieuwe naam gaven. Internet en social media schoot in de stress, dit ging nooit werken was de brede opinie. Herhaalt dit fenomeen zich meer dan een jaar later? Tijd voor wat feiten en weetjes.

Uit een cultuuronderzoek is gebleken dat de naam AFAS Live, sinds 2017 de nieuwe naam van de voormalige Heineken Music Hall, minder bekend is onder de ondervraagde Nederlanders. Birgitte de Winter, directeur AFAS Live “Het aantal shows in AFAS Live is sinds de naamswijziging juist met 10% toegenomen ten opzichte van 2016 en het online bereik zelfs met ca. 25%. We wisten bij voorbaat dat een naamswijziging tijd nodig heeft. Wij merken juist dat we sinds de naamswijziging zijn gegroeid in het aantal shows en bezoekersaantallen en die lijn zetten we graag door.”

Bas van der Veldt, CEO AFAS Software: ‘’Wij zijn super tevreden en merken elke dag hoe waardevol onze samenwerking is. We horen vooral van jonge mensen die bij ons solliciteren dat ze ons kennen van AFAS Live, daar zijn we heel blij mee. We hebben dan ook geen moeite om goede mensen te vinden en te binden aan AFAS. Ook uit ons eigen naamsbekendheidonderzoek blijkt dat het helemaal snor zit met de bekendheid van AFAS Live, vooral in de zakelijke doelgroep. We snappen dat na 15 jaar mensen moeten wennen aan een nieuwe naam, daarom hebben we ook een contract voor tien jaar. Maar als zelf Humberto Tan, Matthijs van Nieuwkerk op landelijke televisie en Dj’s op de radio spreken over een ‘avondje AFAS’, dan zijn wij na nog geen anderhalf jaar dik tevreden.”

Hoe kijken wij naar dit onderzoek? Paniek bij AFAS vandaag? Best fijn om weer ‘nieuws’ te zijn, met alle mooie cultuurnamen die worden genoemd pikken ze ons er toch mooi uit. Toeval? Het is en blijft een opmerkelijke stap voor een softwarebedrijf. Na 15 jaar Heineken hadden wij niet verwacht dat de adoptie van AFAS Live zo snel zou gaan. Natuurlijk snappen we dat het opbouwen van naamsbekendheid langer duurt. Het is bijzonder dat men schrijft dat de marktwaarde van AFAS Live is gehalveerd, terwijl de marktwaarde 1 op 1 gekoppeld was aan het merk Heineken.

De gemiddelde Nederlander heeft meer met bier dan met zakelijke software ;)

Wij hebben de keuze gemaakt om naamsbekendheid op te bouwen in een hele nieuwe doelgroep; er halveert voor ons dus niets, er komt alleen maar bij. Een fenomeen wat wij eerder hebben meegemaakt bij AZ en het AFAS Circustheater. Marktwaarde? Het zegt ons niets. Het gaat erom dat je vooraf gestelde doelen bereikt en klanten en medewerkers blij maakt. In het eerste jaar AFAS Live zijn we daar meer dan gehoopt in geslaagd.

Recente berichten

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

inspiratienetwerk-10social-banner-obama